Wednesday, 9 June 2010

O Facebooku-u

Da je neko rekao mojoj babi da će jednog dana moći da ogovara i gleda u svačiji prljav veš a da ne izlazi iz kuće, sigurno bi mu rekla da je odlepio. Sve one prekoplotske aktvnosti, ona kafanska prepričavanja, navodadžisanja, abrovanja itd. dobila su novu formu. Shodno intelektualno-tehnološkom razvoju civilizacije, i to je moralo da doživi svoj preobražaj, i sada nakon omasovljenja, primilo se među nama bolje nego AH1N1 i razgrabilo se kao alva. Zahvaljujući Facebook-u svet je postao Globalno Selo.

Sve to ne bi bilo toliko loše da prvobitna namera izumitelja nije mutirala istog trenutka kad mu je moć kontrolisanja čitave ideje o drugačijem komuniciranju izmakla iz ruku. Kad se Stefana Nafurana Mala dokopala Facebook-a shatili smo do kog ekstrema je sve otislo (u p.m.).

Facebook korisnici mogu se podeliti u više grupa:

1. Prema eksponiranju mogu se podeliti na voajere i egzibicioniste.

1.1. Voajeri su ona grupacija koja je napravila profil najčešće pod pritiskom okoline. Ukoliko to nije bio slučaj, oni su inače i kao ličnosti introvertni, zatvoreni ali znatiželjni. Ne komentarišu, ne likeuju, ne uploaduju slike, ne ostavljaju datume rođenja, ne pišu ništa o sebi, skidaju tagove sa svojih slika iz tuđih albuma i neretko imaju lažna imena, pseudonime, nadimke i tome slično. Tu su „samo da vide šta se dešava“ ili „zbog prijatelja iz inostranstva“. U suštini nikad ne razmišljaju o brisanju svog profila, a Facebook im ostaje uključen i dok sede na wc šolji.



1.2. Egzibicionisti su oni ljudi koji besumučno menjaju statuse, postove, linkove itd. Da bih ih što bolje pojasnio samo ću reći, to su oni ljudi koji su vam na hide, ili oni koje ste već odavno izbrisali. Nakon vašeg komentara na njihovu sliku, a da nisu prošle ni dve nanoskunde, oni su vec prokomentarisali. Šalju vam poruke u inbox kad stave nove fotke - da ih pogledate, ili imaju nov, mnogo dobar status, bolji od prethodnog, pa vas obaveštavaju - da ga prokomentarišete. Imaju preko 500 prijatelja. Lažu da ih sve poznaju. Nikad ne bi pristali da iskreno odgovore na pitanje da li oni šalju friend requestove, već furaju priču kako svi njih adduju za prijatelje. Stalno su online. I igraju Farmville do iznemoglosti.



2. Prema profilu ličnosti dele se na Štrebere, Bogomolje, Političare, Navijače, Meteorologe Zaljubljene i Ostale.

2.1. Štreberi su posebna grupacija koju najčešće čine studenti i učenici, mada nije nužno. Biti štreber je pitanje stava a ne obrazovnog statusa. Bez frke ostavljaju satuse „Kad imamo vežbe kod Rapajilovića?“, „Kolege, izašli su rezultati drugog popravnog kolokvijuma iz Opštenarodne standardizacije.“, „Sutra ispit. Držite mi fige.“, „Desetka – al sam ga pokidao.“ itd. Čestitaju položene ispite po wall-ovima ostalim štreberima sa smera. Oformljuju razne grupe, fan stranice profesora, kukaju kad pišu seminarske, prepucavaju se naočigled svih u kom roku je šta bolje polagati i tako u nedogled.



2.2. Bogomolja nema puno. Ima ih da kažem par. Ali su uoprni, istrajni i nepokolebljivi. Uostalom, vera sve to i podrazumeva. Pišu po statusima razne molitve, čestitaju slave, pominju vladike, patrijarhe, protođakone i ostale crkvenjake. Najpromovisaniji i najagresivniji su bili u periodu biranja novog nam patrijarha. Vrlo šesto pišu i štošta na ruskom jeziku, dodvoravajući se majki Rusiji. Crkvenoslovenski govore bolje nego maternji. Zbog njih znam kad počinje svaki post a isto saznam i kad i u koliko sati idu da se pričeste. Ime i prezime su im najčešće napisani ćirilicom. Politički su opredeljeni za DSS, SNS ili SRS.



2.3. Političari su grupacija koja je najglasnija pred izbore. Lokalne, pokrajinske, gradske, republičke, parlamentarne, nebitno. Ne objašnjavaju sebe toliko preko statusa, ali sve vezano za sebe i svoju ideologiju imaju podrobno napisano u about me, activities i interests. Najaktvniji su oni u retro-komunističkom fazonu, a to podrzumeva da su sledbenici Putina, Kastra, Čaveza i njima sličnih. Obećane zemlje za njih su, pogodićete, Rusija, Kina, Kuba, Venecuela i još par preostalih njima sličnim. Proistočnjački orijentisani a antizapadnjački. Kunu se u Tita. Antipod njima su Liberalisti. Jeste da su manje brojniji, ali nisu ništa manje prgavi. Naprotiv. Oni su ustavri svi isti u nastupu, i prvi i drugi, samo su drugačiji u demagogiji. Tako je i na političkoj sceni, ne samo na Facebook-u.



2.4. Navijači. Istinski navijači ne prestaju da ostavljaju statuse i grupe vezane za sport, svoj omiljeni tim, reprezentaciju u svakom mogućem kontekstu. Postoje kao pojava i korisnici Facebook-a koji postaju Navijači samo onda kad njihov tim pobedi ili izgubi. Oni su najgori. Statusom isprate svaku trojku, time-out, faul, ličnu grešku, korner, penal... Pljuju, vređaju, psuju, veličaju, kuju u zvezde, smišljaju viceve itd. Klasičan primer je primer dotičnog Dušana Kecmana koji je, nesretnik, ubo trojku u poslednjoj sekundi. Nakon toga, Facebook populacija mahnito počinje da pristupa ovog grupaciji - grupaciji Navijača. Kao posebna struja među Navijačima javljaju se latentni Navijači, oni koji su takođe u sve upućeni kao i pravi Navijači, ali se drže iznad situacije i bacaju hate-ove na sve ljude koji veličaju lik i delo Kecmana, Vujoševića, Djokovića, Jankovićeve i ostalih. To su statusi u faznu „Smorili ste sa Kecmanom.“, „Dobro, shvatili smo da Partizan igra u F4, ajd sad se smirite“ itd. Većina Navijača su sportisti rekreativci, ili wanna be sportisti, ili ex sportisti. Ili invalidi.



2.5. Meteorolozi su onaj deo Facebook populacije koji sve svoje misli i osećanja, pretoče u statuse i grupe vezane za vremenske prilike napolju. Ukoliko je napolju vremenska NEprilika – još gore. Ne d’o nam bog da se sastave tri-četiri dana kiše, a o vejavici i poledici da ne pričam. Grupe „Mrzim: kišu/ sneg/ zimu/ bljuzgavucu“ ili „Hocu: leto/ plažu/ sunce“ su propratni sadrzaj koji veliča ova grupacija. Kao poseban ogranak izvajaju se Komaromrzci. Ništa manje nisu dosadni nego meteorolozi. Sve to isto, samo o komarcima. I ovde su se pojavili oni koji se drže iznad situacije, pa kritikuju dosetkama „Dajte ljudi, smorili ste komentarima o kiši.“. Bilo kako bilo, sve su to Meteorolozi.




2.6. Zaljubljeni se mogu lako prepoznati. Imaju promenjen relationship status na svom profilun koji je horda kojekakvih Facebook-ovaca – dušebrižnika automatski nemilosrdno komentarisala. Ima više podvrsta Zaljubljenih. Dele se na: Ostavljene, Prevarene, Srećne, Nesrećne, Poletne i Glupe. Kao kuriozitet izdvaja se grupa Lažova. To su oni koji zapravo nisu u emotivnoj vezi a lažu da jesu, ili jesu a lažu da nisu. Tu su takođe i „Homoseksualne“ drugarice koje naprosto moraju da stave relationship status da su zajedno u vezi, a jedina veza među njima je onda kad su obe online.



3. Prema raspoloženju dele se na Pijane, Smorene i Nafurane.

3.1. Pijani se prepoznaju po tome što imaju potpuno pogrešno napisan status, sa kojekakvim znakovima, nelogičnim rečima i interpunkcijskim znacima. To obično prati i po koja šatorska pesma na wall-u uploadovana sa YouTuba. Treba praviti razliku između namerno pogrešno napisanog statusa i onog koji je zaista napisan od strane pijanog Facebook korisnika, ali to je jako teško utvrditi čak iako ste prilično iskusni u domenu profilisanja Facebook-ovaca. Podgrupe su Nadrogirani, Polupijani i Polutrezni.

3.2. Smoreni su obično isti oni koji bacaju hate-ove, ili su kombinacija Štrebera i Egzibicioniste u ispitnom roku, ili Zaljubljeni-Ostavljeni plus Meteorolozi, a napolju pada kiša.

3.3. Nafurani ili trivijalni naziv Promoteri. Oni su uvek u speedu. Statusi su im uvek u fazonu promovisanja novootvorenog kluba. Sadrži kontakt telefon, lokaciju i obećan popust za lakoverne i Pijane. Na Face-u bleje dok su na poslu, jer kod kuće ni ne spavaju. Danju se zezaju po kafićina koji daju popust, kad se smrkne pređu u klub ili splav koji daje popust, a kad su na odmoru onda idu po ’Jadama (Primati, Prvni, Menadžeri, Arhitekturi, Medicini itd.), koje takođe promovišu po svojim statusima. Užasno su predvidivi jer uvek znate gde su u zavisnosti od toga koji je dan u nedelji, jer im, hteli – ne hteli, naučite raspored napamet od tolike promocije.

4. Prema načinu fotografisanja za Facebook dele se na Autofotografisane, Spontane i One bez Slike.



4.1. Autofotografisani su oni koji sami sebe slikaju uvek i svuda. Dele se na One koji drže fotoaparat i One koji ga spuste na nešto. Ukoliko se radi o Onima koji drže fotoaparta, najčešće su sami na fotografiji, eventualno sa još jednom osobom kojoj se vidi pola lica. Ukoliko su sami na fotografiji, onda su slikali svoj odraz u ogledalu, obično u kupatilu, mozda hodniku ili u spavaćoj sobi. Ako se pak radi o Onima koji fotoparat spuste na nešto tada je raznolikost fotografija malo veća negu u prethodnom slučaju. Spuštaju ga na plicu, fotelju, krevet, televizor, stubić ili klupu u zavisnosti da li su enterijeru ili eksterijeru.

4.2. Spontane možete prepoznati ukoliko vidite usiljen osmeh, pogled koji se gubi u daljini, ruku preko lica, dodirivanje zida u pozadini i tome slično. Karakteristični su po tome što uopšte nisu spontani. Ili misle da jesu, ali ne shavtaju tačno pojam spontanosti.

4.3. Oni bez Slike su najčeće Voajeri. Imaju potpuno zatvoren profil, ne postoji mogućnost da im vidite prijatelje, a ako možete onda ih nema više od 100. Ukoliko se radi o Meteorolozima, najkorišćenije profil slike su one sa nekim lepim pejzažom, zalaskom sunca ili plažom. Ukoliko se radi o Navijačima, onda je to zastava kluba ili fotografija nekog omiljenog sportiste.

Inspiracija mi ne prestaje, ali suviše je kasno. Ovo je priča koja bi se mogla pisati u nedogled. Jedino što sa sigurnošću mogu reći je to da ću ove podele dorađivati, a preostale pobliže objasniti. Prvom prilikom.

No comments:

Post a Comment